mijn eerste dagen hier! - Reisverslag uit Ouagadougou, Burkina Faso van Annemieke Hof - WaarBenJij.nu mijn eerste dagen hier! - Reisverslag uit Ouagadougou, Burkina Faso van Annemieke Hof - WaarBenJij.nu

mijn eerste dagen hier!

Door: Annemieke

Blijf op de hoogte en volg Annemieke

23 Januari 2010 | Burkina Faso, Ouagadougou

21 januari
Hoi,
Ten eerste alles gaat goed, en heb het erg leuk!
Het is alleen enorm balen, want mijn telefoon doet het hier niet. En ik heb nog niet de tijd gehad om naar een internetcafé te kunnen gaan. Ik heb dus nog helemaal geen contact met thuis gehad, wat ik erg moeilijk vind.
Nou daar zit ik dan in het warme Afrika (30 graden) op de veranda van mijn gastgezin. Ik kan het werkelijk niet geloven dat ik hier nu echt ben, dat waar ik al maanden naar uit kijk is nu echt werkelijkheid geworden!
Dinsdag ochtend ben ik vertrokken vanaf Schiphol, dit was ook mijn eerste keer vliegen en wat is dat leuk! Echt geweldig om uit je raam naar beneden te kijken en de Franse Alpen te zien. Met een tussenstop in Libië kwamen we rond 23.30 uur lokale tijd in Quagadougou aan. (Het is in NL 1 uur later) We zijn met de taxi naar een hotel gebracht en de volgende ochtend met de bus naar Bobo Dioulasso gereden. Ik voelde me enorm ongemakkelijk toen ik net aankwam op het vliegveld en er allemaal mannen op je afkomen die je koffers willen dragen. Dit is me van te voren wel verteld, maar als het dan echt is is het zo raar. 1 van de mede studenten is op haar eerste avond Afrika al ten huwelijk gevraagd!
Deze eerste nacht prima geslapen, en woensdag om 12 uur met de bus naar Bobo. Aangezien de busreis 5 uur duurde zijn we onderweg gestopt in een lokaal dorpje. We waren de bus nog niet uit of dan komen er allemaal mensen op je af die je dingen willen verkopen en kinderen rennen achter je aan. We gingen naar de toilet, en toen de laatste op de wc nog zat zagen we de bus al vertrekken! Wij er snel achter aangerend, en gelukkig nog wel gehaald haha, dat was wel even schrikken! Rond half 6 ’s avonds kwamen we aan in Trade (Het talencentrum) Daar hebben we gewacht totdat de gastfamilies ons kwamen op halen.
Mijn gastvader kwam mijn ophalen en zo zijn we samen op een brommertje naar huis gereden. Ik zit in een gezin met 1 broer, 1 zusje en een vader en moeder. Ook hebben we een dienstmeid. Mijn gastvader is politieagent en mijn gastmoeder is lerares. Ik heb een simpele kamer met een bed en 2 planken die dienen als kast. De eerste nacht heb ik vrij goed geslapen, maar jeetje wat heb ik een flut matras. Ik lig letterlijk op de planken van het bed, met een heel dun matras. Ach hopen dat mijn rug het volhoudt en anders ‘het is maar 4 maand’. Een wekker is hier ook niet nodig want elke ochtend rond 5 uur begint de moskee hier zijn werk te doen, luidt gezang/geschreeuw en klokkenbellen.
Tijd is hier ook een apart begrip, we zouden worden opgehaald vanochtend voor de franse lessen rond 7 uur. Kwamen ze om kwart voor acht aan. Tja daar moet ik wel even aan wennen hoor! Vanmorgen mijn eerste franse les gehad. Gaat wel aardig goed en heb de hele tijd goed opgelet (Dat is nieuw voor Annemieke). Morgen weer, en de komende weken ook nog franse les.
Het is hier nu bijna half 2 en om 2 uur heb ik met de meiden afgesproken om naar het centrum te gaan. We moeten geld pinnen. Ik weet alleen nog niet hoe ik dit tegen mijn gastfamilie kan vertellen, want we begrijpen elkaar nog totaal niet.
22 januari,
Dit verhaal had ik gisteren getypt omdat ik dacht dat we naar het internet café gingen, maar helaas is dit niet doorgegaan vandaar dat ik nu nog weer iets erbij typ. Gisteren zijn we met de meiden naar Bobo toe gegaan, aangezien we heen gingen om geld te pinnen konden we nog geen taxi betalen voor de heenreis. Dit hebben we lopend gedaan, iedereen was kapot! Brandende zon, en anderhalf uur gelopen. Mijn voeten waren poerzwart, en mijn vingers net knakworsten. Ik heb me ring al afgedaan omdat het mijn handen afknelt. Wat een wereld in de stad Bobo, het verkeer vliegt je om de oren. Ze hebben volgens mij nog nooit gehoord van verkeersregels; ‘Geef het door, ik ga voor!’.
Gisteravond ging iedereen in mijn gezin naar de kerk, dus zat ik (net zo als de eerste avond) van 6 uur tot half 9 alleen. Heb me best vermaakt, druk bezig geweest met Frans en gezellig met de werkster gelachen. Ik schrok me alleen dood, zat ik daar rustig op de veranda met me huiswerk bezig, zat ze in opeens in de mangoboom die bij ons in de tuin staat! Ach het zal wel wennen.
Met de anderen meiden gaat het ook goed, we hebben erg leuk contact en kunnen goed praten over hoe we ons voelen. Gelukkig wonen we allemaal erg dicht bij elkaar, soms nog geen 2 min lopen. We hebben afgesproken dat we met z’n allen elke zondag gaan zwemmen. Deden volgens mij de groep van eerdere jaren ook. Lijkt me erg gezellig!
Vanmiddag gaan we met de meiden naar Trudy onze begeleidster, om even te praten over hoe het gaat tot nu toe.
Ik moet zeggen dat ik me redelijk goed voel, heb geen heimwee, maar baal ontzettend dat ik nog geen contact heb gehad met het thuisfront. Hopelijk kan ik snel een simkaart kopen en naar een internetcafé. Als ik eraan denk dat ik nog 4 maand moet, is het wel even slikken maar als ik dan weer dag voor dag kijk is het hartstikke leuk! Het eten is hier ook wel prima, gister zelfs gebakken aardappeltjes gehad! Voor de rest pasta’s, rijst en salade gehad. ’S Morgens krijg ik elke keer wit stokbrood en smeerkaas waar ik het brood dan in kan dippen.
23 januari,
hehe, eindelijk kan ik vandaag achter internet en heb ik ook een simkaart gekocht. Dat maakt het allemaal een stuk makkelijker!
Tot snel, en Au Revoir!
Liefs Annemieke

  • 23 Januari 2010 - 11:53

    Anja:

    Hoi Mieke,
    Blij dat ik weer wat gehoord heb van je, vooral te weten dat alles goed gegaan is.
    Het lijkt mij dat je niet zo'n raar gastgezin hebt getroffen, zelfs met een dienstmeid en een huis met veranda wow.
    En fijn dat de andere meiden zo dicht bij je zitten, doe geranda (zo heet ze volgens mij toch) de groeten van mij.
    Morgen veel plezier met zwemmen , en goed je best doen op school hahah.
    Groetjes en dikke tut van mij en tot de volgende ronde
    doei


  • 23 Januari 2010 - 12:48

    Sissi:

    is het leuk.ik mis je erg ikmeot bijna hijlen. greotjes sissi

  • 23 Januari 2010 - 13:10

    Chantal.!:

    hee meid.!
    leuk om je verhaal te lezen en goed dat je het leuk vind.. goh bijna de bus gemist? haha niet best.! heel veel plezier veder en tot de volgende keer.~

    Liefs

  • 23 Januari 2010 - 13:15

    Gina:

    Hoi Lieverd,

    we hebben elkaar net gelukkig via msn gesproken, maar ik wil je ook op deze manier laten weten dat ik super trots op je ben en ik reis zo'n beetje door jouw verhalen met je mee!! Groetjes aan de andere meiden en een dikke KUS!!

    Liefs mama

  • 23 Januari 2010 - 15:48

    Jacqueline:

    Hoi annemieke,
    Ik kijk net op de mail en zie dat je een reisverslag geplaatst hebt. We leven met je mee!
    Leuk om toch al zo snel iets van je te lezen. Geniet ervan en veel groetjes uit Steenwijkerwold.
    Michel, Jacqueline Tim en Iris

  • 23 Januari 2010 - 17:02

    Michelle:

    wow wat klinkt dat indrukwekkend allemaal. Is wel een cultuur shock denk ik. Is wel leuk dat die meiden zo dicht bij wonen, daar ga je veel aan hebben. Ik ga vanmiddag nml ook shoppen met de andere uitwisselings studenten.. is toch wel fijn als er mensen zijn die je begrijpen =)

    Frans lessen ook, poeh lastig.. nouja succes ermee.. Hoop dat je binnenkort beter kunt praten met je gastgezin..

    Klink echt heel leuk meid!! veel plzier nog, en ik kijk uit naar je volgende verhaal =)

    xxkusje

  • 23 Januari 2010 - 17:24

    Gerrie:

    Fijn dat je goed bent aangekomen en dat je gastgezin toch een beetje luxe heeft...aan het matras wen je vast wel ;)Ik hoop -ook voor je moeder- dat je snel een 'vast' ritme met bellen of zo krijgt. Veel plezier daat en heel leuk om het vanaf hier een beetje mee te mogen beleven.

    Groetjes

  • 24 Januari 2010 - 12:02

    Anneke:

    .

  • 24 Januari 2010 - 12:15

    Anneke :


    Hoi Annemieke,
    Wat leuk om je te volgen en al je belevenissen te lezen wat een andere wereld .
    geniet ervan.
    groetjes John en Anneke.

  • 24 Januari 2010 - 15:38

    Jeannet:

    Hoi Annemieke,

    Wat fijn dat alles goed gaat. En leuk dat de andere meiden in de buurt wonen. Goh zeg, wat heb je al veel beleefd in zo´n korte tijd. We kijken uit naar je volgende verhaal/belevenissen.
    Succes met Franseles.

    Liefs, Jeannet en familie

  • 24 Januari 2010 - 20:34

    Natasja Mosterman:

    Heey Annemieke!

    Wat een leuk verhaal zeg! En wat een indrukken meteen.. Echt grappig dat toch nog wat leert:P
    Heel veel plezier daar!!
    Bij Wooyd's gaathet nog goed:P Ik vul je plekje mooi aan..;)
    Ik zie al uit naar je volgende verhaal!!

    Liefs Natasja

  • 25 Januari 2010 - 21:53

    Mariella:

    Hee meissie !!
    Leuk om te lezen dat het je bevalt... en vind het echt nog steeds dapper van je !! ( zou t zelf al neit eens naar de andere kant van nl durven whaha )
    Je gastgezin lijkt me wel om mee vol te houden..
    heeeeeeeeeeel veel plezier daar nog... en pas goed op je zelf!!!
    dikke kus

  • 26 Januari 2010 - 13:54

    Angelina Prins:

    hey meis

    wat leuk om je verhaal te lezen! en super dat je daar een dienstmeid hebt, kan je er niet een meenemen op de terugweg? haha. nee gekheid, ben blij voor je dat je het zo naar je zin hebt en hoop dat je nog een super leuke tijd daar mag hebben. geniet er van!

    liefs angelina

  • 26 Januari 2010 - 14:29

    Bettie:

    Hoi Annemieke,

    Oh wat geweldig, zoals ik jou verhaal lees krijg ik sterk het idee dat jij ook in MIJN gastgezin zit... Ik bel jullie binnenkort wel eventjes :D

    Heten ze familie Hien? je zusje nathalie, broer simon en de dienstmeid leontien?

    Ik blijf je volgen.

    Heel veel succes,

    Liefs, Bettie

  • 27 Januari 2010 - 15:54

    Gina:

    Hoi Meid!!

    Leuk die foto's!!
    Fijn dat we even hebben kunnen kletsen! Tot zaterdag op skype, wij gooien hier nog wat hout op de kachel!!

    Kus, Mama

  • 27 Januari 2010 - 17:05

    Anja:

    Hoi dappere nicht,

    Leuk de foto's, zien wij ook eens foto's van je "pleeggezin".
    Ben je inmiddels al zo rood als een kreeft of begin je al lekker bruin te worden. En hoe gaat het met frans!

    gr. en xxxxxx Anja

  • 27 Januari 2010 - 22:39

    Rien En Gerry:

    Bonjour Annemieke!
    Wat leuk om je eerste berichten te lezen vanuit Burkina Faso.
    Het is moeilijk voor te stellen dat het daar 30 graden is, hier nog steeds sneeuw en vanavond was het spékglad.Veel succes met je Frans en we blijven je volgen via je site.
    Groeten vanuit het koude Steenwijk.
    ps mango's zijn wel heel erg lekker ;-)

  • 28 Januari 2010 - 22:58

    Danielle Zwier:

    Hé Annemieke!

    Wauw, mooi verslag meid. Je hebt het dus echt na je zin daar, fijn om te lezen dat alles goed gaat. Ga je ook zeker volgen op waarbenjij hoor.

    Nou meid geniet ervan en ik stuur binnenkort welweer even een berichtje.

    Groetjes en veel plezier,
    Danielle!

  • 29 Januari 2010 - 13:32

    Femke:

    Heeey Meiss!!
    Fijn om te horen dat het goed met je gaat!! Hahah en de hele tijd opgelet met Frans :O erg goed zeg voor jou!!:P Nou veel plezier daar, en ik hou je reisverslagjes bij heur!!

    Dikke Kuss

  • 29 Januari 2010 - 15:58

    Wiegertje:

    het meid,
    Echt supper dat je dit aandurft.
    Vorig jaar had je het er af en toe over.
    En nu ben je er al, wat gaat die tijd ook snel. En voor jou nu nog sneller denk ik.
    Ik blijf je site bijhouden en vooral leuke fotos maken he:)
    liefs wiegertje

  • 29 Januari 2010 - 20:42

    Seline:

    Hee Annemieke!
    Super leuk zeg jouw verhalen! Hele andere wereld daar natuurlijk! Maar dat went snel genoeg!;)
    Vond je het niet spannend de eerste keer vliegen en meteen al zo snel!:|
    Naja GENIET ervan hè!
    Liefs

  • 30 Januari 2010 - 10:51

    Gina:

    Hoi Lieverd!

    Net weer effe lekker ge-skyped en net je reisverslag en foto's bekeken.We genieten er hier heel erg van!!

    Dikke kus,
    mama

  • 30 Januari 2010 - 12:50

    Hennie Prins:

    Hallo Annemieke. Ik ben een vriendin/kennis van je moeder die heel veel al verteld heeft.Leuk je reisverslag. Zo kunnen we zien wat je doet en waar je bent.ga iedere keer even kijken. Hou je het wel bij??Dat zou leuk zijn. Groetjes Hennie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Burkina Faso, Ouagadougou

Stage in Burkina Faso

Recente Reisverslagen:

05 Maart 2010

Eerste week stage!

21 Februari 2010

De tijd vliegt hier voorbij!

08 Februari 2010

Drukke maar erg leuke week!

30 Januari 2010

Al weer 1,5 week voorbij.

23 Januari 2010

mijn eerste dagen hier!
Annemieke

Actief sinds 31 Okt. 2009
Verslag gelezen: 287
Totaal aantal bezoekers 27406

Voorgaande reizen:

13 Februari 2015 - 13 Juni 2015

Zuid Afrika

19 Januari 2010 - 12 Maart 2010

Stage in Burkina Faso

Landen bezocht: