Drukke maar erg leuke week! - Reisverslag uit Ouagadougou, Burkina Faso van Annemieke Hof - WaarBenJij.nu Drukke maar erg leuke week! - Reisverslag uit Ouagadougou, Burkina Faso van Annemieke Hof - WaarBenJij.nu

Drukke maar erg leuke week!

Door: Annemieke

Blijf op de hoogte en volg Annemieke

08 Februari 2010 | Burkina Faso, Ouagadougou

Hallo allemaal!

Iedereen weer bedankt voor de leuke reacties! Hartstikke leuk om te lezen!

Wat heb ik weer veel beleefd deze week. Vorige week zondag ben ik mijn met familie mee geweest naar de kerk. Niet een echte kerk zoals in Nederland, maar gewoon ergens bij iemand in de achtertuin. Stoelen en een podium neerzetten en klaar, we hebben een kerk. In Nederland dans ik vaak op de zaterdagavond, maar hier heb ik gedanst op de zondagochtend bij de kerk. Op het laatst hielden ze tassen, kleden, takken en zelfs stoelen boven hun hoofd en gingen zo dansen. Heel apart om te zien, maar ik kan me niet inhouden wanneer iedereen om mij heen danst. Het was zo’n vrolijke sfeer, je moet wel meedoen! Ah fijn, naderhand nam mijn gastvader mij mee naar iemand om voor te stellen. Geen idee wie dit was, maar hij nam mij weer mee naar de pastoor om me aan hem voor te stellen. Ik heb daar bij de pastoor in zijn kantoor gezeten en gepraat, hij vroeg om mijn telefoonnummer want hij wilde nog eens praten over mijn progamma e.d. hier. Heel apart maar heb het gegeven, kan vast geen kwaad het is een pastoor immers. Al met al heeft hij mij maandag, dinsdag en woensdag gebeld. En ook Dinsdag nog een sms gestuurd met de volgende tekst;

2 Sam. 9;1-13
Mephibosheth was lam aan beide benen, en had geen toekomst.
Opeens merkte de koning hem op. Het maakt niet uit in wat voor
Situatie je je bevindt. Iemand zal het opmerken en je deze maand helpen.
Pastoor.

Die woensdag ben ik samen met een vriendin bij hem geweest, het was een nogal vreemd gesprek. Hij had drinken voor ons klaar, en er stonden wat pinda’s op de tafel. We hebben op een gegeven moment gezegd tegen hem dat we nog naar de markt zouden met onze familie. Dit was niet waar, maar we wisten niet hoe we anders bij hem weg zouden komen, haha!

Donderdag zijn we met een paar meiden naar de stad gegaan. We hadden besloten om met de taxi te gaan. Op een gegeven moment stonden we te wachten voor rood stoplicht en toen besloot ik maar even een foto te gaan maken van buiten waar iemand stond met zijn kraampje. Niet zo heel handig bleek, want hij rende op ons af en bleef maar roepen “six cent, six cent!” (600) Hij rende heel dreigend op de taxi af en gelukkig sprong het licht net op groen, en wij als gekken met z’n allen tegen te taxichauffeur schreeuwen “GO,GO, GO!”. Wat was nu het geval, veel mensen hier zullen er alles aan doen voor geld. Zo ook wanneer je een foto maakt, willen ze daar geld voor. Ach, weer een leer voor de volgende keer.
Dit was trouwens een vervelende ervaring in een taxi, maar normaal is het zo dat we ons echt de koningin voelen. We blijven maar zwaaien naar iedereen.

Vrijdag was Naomi jarig (iemand van de groep). ’s Avonds zijn we met z’n allen uit eten geweest bij een typisch Afrikaans restaurant. We kwamen aan, en moesten aangeven of we vis of kip wilde hebben en mochten ook die kip en vis zelf uitzoeken. De kip en vis werden geserveerd met alles erop en eraan, bij de vis zat de kop en de ogen er nog! Maar goed wij hebben met onze handen (want we kregen er geen vork bij) het heerlijk opgegeten. Dit gaan we vaker doen! Oh leuk detail misschien, met drinken erbij was ik nog geen €5,- kwijt!

En nu toch wel het hoogtepunt van de week, zaterdag ben ik samen met Laura en Gerlinde naar Banfora geweest! De vader en neef van Gerlinde wilde wel mee als taxi en gids. Banfora ligt ongeveer 85 kilometer van Bobo af en hebben dus vanuit de auto ook weer heel wat van de omgeving kunnen zien. Ze zeggen ook dat wanneer je hier bent, je een keer in Banfora moet zijn geweest. Er is daar prachtige omgeving!
We zijn als eerst naar de Dómes de Fabedougou geweest, dit zijn heel bijzondere rotsen die 1,4 miljoen jaar geleden in de ijstijd zijn gevormd. Ik zal ook foto’s plaatsen want dat zegt meer dan dat ik hier nu ga vertellen hoe mooi het was (want dat was het!)
Toen wij hier waren geweest zijn we doorgereden naar Lac de Tengréla. Er was ons verteld dat in dit meer nijlpaarden leefden. We zijn bij een lokale visser in zijn nogal gammele en lekke bootje gestapt en hij is met ons mee gegaan het meer op. Telkens meende we dat we wat zagen maar dan waren het weer leliebladen, tot ik op een gegeven moment toch echt een beest water zag spugen. We werden met z’n 3e helemaal enthousiast en praten als kip zonder kop door elkaar heen. We bleven op een punt stilstaan waar de inderdaad de NIJLPAARDEN vanaf ongeveer 50 meter konden zien, het waren er een stuk of 6!! Dit was echt zo enorm geweldig, en ik wist niet waar ik heen moest met mijn enthousiasme dus heb ik eerst met moeder gebeld.
“Mam?!, je gelooft het nooit, ik zit nu in een bootje in Afrika op een meer en ik zie nijlpaarden van heel dichtbij! Nee, echt nijlpaarden!!”
Ik heb geloof ik in totaal alleen van de nijlpaarden al 90 foto’s gemaakt, waarvan ik de duidelijkste op internet zal zetten.
Dan dacht je dat we er waren maar nee, we zijn daarna nog doorgereden naar de Chutes de Karfiguéla. Dit zijn de watervallen van Banfora. Waarschijnlijk omdat we al wat in de drogere periode zitten waren ze wat minder indrukwekkend, maar zeker niet minder mooi. Samen met een gids zijn we naar boven geklommen om te genieten van het prachtige uitzicht en de waterval. We hadden gehoord dat we er ook konden zwemmen, maar daarvoor moesten we nog hoger. Eenmaal aangekomen waren we zo moe van de klim dat een zwempartij geen overbodige luxe was. Het was daar echt prachtig, kleine watervallen en tussen de rotsen zwemmen. Wat een geluksmoment!

De terugreis heb ik ook nog iets vreemds gezien. We reden in de auto en er kwam een bus ons te gemoed. Nu ben ik er al aangewend dat boven op de bussen enorme hoge stapels bagage ligt, maar wat ik nu zag was toch wel erg raar. Boven op de voorkant van de bus stonden 2 geiten, LOS! De bus reed waarschijnlijk 80 km/p uur en er stonden gewoon 2 geiten boven op het dak. Het was echt vreselijk om te zien, die arme beesten stonden daar vol angst zichzelf vast te plakken op het dak.

Zondag zijn we weer met een paar meiden wezen zwemmen hier in de buurt, heerlijk is dat. Even helemaal tot rust komen van de hectische dagen hier.

Al met al heb ik een erge drukke week gehad, en ik heb ook nog veel niet verteld. Mijn dagen zitten zo vol met van alles dat ik elke avond rond half 9 in bed lig. Ik ben dan echt helemaal kapot. Morgen is het alweer 3 weken geleden dat ik op het vliegtuig stapte, maar het voelt als 3 maand. Woensdag ga ik mijn 4e week hier in. Volgende week ga ik over 3 maand alweer naar huis. Het is echt bizar, maar merk al wel dat de tijd hier vliegt!

19 februari heb ik mijn laatste franse les, daarna ga ik doen waarvoor ik uiteindelijk gekomen ben. Stage lopen in het weeshuis ‘Le Nid’. Ik heb er enorm veel zin in, en ben benieuwd wat ik daar allemaal ga meemaken.

Oh, ik zal even het adres hier neerzetten. Daar kun je (als je wilt, wat ik wel erg leuk zou vinden) brieven, kaarten e.d. naar toe sturen voor mij. Het duurt ongeveer 2 weken voordat hij dan bij mij is.

Annemieke Hof
B.P. 1118
Bobo Dioulasso
Burkina faso
West- Afrika


Tot volgende week!

Liefs,
Annemieke






  • 08 Februari 2010 - 15:02

    Mirjam Van Galen:

    Hoi
    Wat een reis zo bijna niet tegeloven zo dicht bij nijlpaarden.en lekker warm, ben jaloers.
    het was vanmorgen weer zo koud met kalfjes voeren het vriest hier alweer -5-7 graden ze zeggen dat we zaterdag kunnen schaartsen.
    We zien wel.
    Van weekend heb ik alles vol geboekt erg vroeg in het jaar andere jaar begon het pas met eind maart.Maar wel moooi zo
    Veel plezier en leg alles goed vast met fotos.
    Groetjes Mirjam

  • 08 Februari 2010 - 15:12

    Jolanda:

    Hallo Annemieke,

    Wat leuk om je verslag te lezen en wat maak je veel mooie, bijzondere en ook spannende momenten mee!
    Ik kijk uit naar je volgende verhaal, hoe vaak ben je in de gelegenheid om iets te schrijven?

    Groet Jolanda (moeder Savanannah)

  • 08 Februari 2010 - 15:49

    Anja:

    Hallo nichie,

    Ik heb weer met veel plezier en vol verwachting je verslag gelezen. Heb je nog even aan de telefoon gehad toen je belde met je moeder dat je nijlpaarden van dichtbij zag, (nog niet op foto gezien),maar volgens mij heb je mij niet gehoord, je was zo enthousiast.Volgens mij heb je het nog helemaal naar je zin daar. Geniet met volle teugen van deze reis. Groetjes aan de andere meiden en weer veel plezier de komende week.
    dikke tut van Anja

  • 08 Februari 2010 - 16:29

    Chantal.!:

    He meid.!

    nijlpaarden geweldig.!! en dan ook nog zo int wild.. mooi zeg.! ben benieuwt naar je fotos..
    als ik je een kaartje wil sturen hoe of wat moet dat met de postzegel? mischien domme vraag maar heb geen idee :$

    Liefs.!

  • 08 Februari 2010 - 17:46

    Michelle Apperloo:

    hee meis!!

    klinkt weer helemaal super!!

    ik kijk uit naar je foto's en volgende verslag ..

    xxkus

  • 08 Februari 2010 - 19:08

    Gerrie:

    ik kan alleen maar zeggen geweldig! Super verhaal, vooral dat van die geiten...

    hahahah

  • 08 Februari 2010 - 19:59

    Rien En Gerry:

    Heej Annemieke in Bobo!

    Da's echt genieten zeg, wat een bijzondere avonturen beleef je.
    Nijlpaarden in het eggie,vliegende geiten,swingende kerkdienst,zwemmem in de jungle!
    Fijn dat je het zo naar je zin hebt.
    Groeten uit het koude NL!

  • 08 Februari 2010 - 20:19

    Savannah:

    Hee meid!!

    Vind het erg leuk en intressant om al je verhalen te lezen!!! Je hebt het dus erg naar je zin!

    Veel plzier en ik hoop dat je volgende verslag snel komt!!!!

    liefs xxx

  • 09 Februari 2010 - 09:42

    Janny Kors:

    Lieve Annemieke,

    Geniet meiske want alles wat je in je leven voor het eerst doet is bijzonder en komt nooit weer. Wij genieten hier met je mee.

    groetjes tante Janny en oom Han

  • 09 Februari 2010 - 11:36

    Gina:

    Hoi Lieverd,
    Wat weer een heerlijk verhaal om te lezen!!
    Geniet meis!!
    kus en knuffel!

  • 09 Februari 2010 - 11:37

    Gina:

    Hoi Lieverd,
    Wat weer een heerlijk verhaal om te lezen!!
    Geniet meis!!
    kus en knuffel!

  • 09 Februari 2010 - 18:54

    Annemieke Hof:

    Ik geef een reactie aan mijzelf, omdat ik het zo geweldig leuk vind om te lezen hoe iedereen meeleeft. Ik kan het niet vaak genoeg zeggen maar ik vind het geweldig!
    Vandaag heb ik foto's geplaats, dus ik zou zeggen kijk en geniet!

  • 10 Februari 2010 - 13:51

    Chantal:

    Mooie fotos meid.!!

  • 10 Februari 2010 - 19:49

    Han Kors:

    Hallo Annemieke,
    Ik ben gewoon jaloers als ik lees en zie (foto's) wat jij daar meemaak.
    Ik hoop dat je er een mooie tijd heb, geniet zie.
    Oom Han

  • 13 Februari 2010 - 13:23

    Anneke.:

    Hallo Annemieke,
    wat een belevenissen allemaal,echt heel leuk om alles te lezen en heel mooi met die fotos hebben we ook beeld hoe je daar leeft.
    schitterend je verhalen in de kerk en die geiten en nijlpaarden
    groetjes ome john en tante anneke.

  • 14 Februari 2010 - 08:25

    Wim:

    Hey Annemieke

    Volgens mij heb je het al aardig naar je zin daar want we horen steeds minder van je, goed teken!!!!!
    Heb net de paarden gevoerd Nestor gisteren nog de hoeven gedaan, was er weer nodig aan toe.Hier is het nog steeds winter van nacht is er nog een beetje sneeuw gevallen.
    Dikke knuffellllll.

  • 15 Februari 2010 - 13:43

    Erica:

    hey meis,

    wat een mooi verhalen blijf genieten meis want voor je het weet is het om en zit je weer in het koude scheerwolde brr.
    en je weet wordt niet ...

    liefs erica

  • 15 Februari 2010 - 18:08

    Jeannet:

    Hey Annemieke,

    Wat een geweldige foto´s en boeiend verhaal. Nog even en je wilt er niet meer weg!! We kijken weer uit naar je volgende belevenissen.

    Liefs, Jeannet en Fam.

  • 15 Februari 2010 - 18:18

    Hennie Prins:

    wat een verhaal. prachtig. Ik kan mij het eigenlijk allemaal niet voorstellen maar de foto's zeggen heel veel. Een prachtig land.Fijn dat je zo geniet.Lekker veel foto's maken hoor. dan kan je later, wanneer jij ook Oma bent, tegen je kleinkinderen zeggen en laten zien dat jij in Afrika bent geweest en wat je heb beleefd.Geniet ervan .

    Groetjes
    Hennie Hrins Steenwijk.

  • 15 Februari 2010 - 23:35

    Niki:

    Heej Annemieke,

    Aan je leuke verhalen te lezen, heb jij het wel naar je zin....de tijd vliegt he...dus vergeet niet te genieten...maar geloof dat je dat wel doet....gaaf zeg dat met die nijlpaarden enzoo...

    Op het werk mis ik je wel hoor haha....moest laatst achter de bar...nou ja weet het he....Niki en vol dienblad gaat niet altijd goed, en is dus ook mis gegaan.....(gelukkig over niemand heen)

    Geniet van de warmte ik ga eind deze week nog meer kou opzoeken, een weekje op wintersport....

    Have fun!

    x Niki

  • 16 Februari 2010 - 13:30

    Antje Schipper:

    Heey meid,

    Wat een geweldig verhaal om te lezen en prachtige foto's erbij. Je zou er zo naar toe willen. Wat maak jij veel mee. Geweldig. Geniet er met volle teugen van. Dat doen wij in iedergeval wel van je verhalen. We kijken al weer uit naar het volgende verhaal. Liefs hier uit Darp,
    Antje en de boys...

  • 16 Februari 2010 - 19:23

    Tim En Iris Kors:

    halo annemieke
    Ik heb de foto's gezien. Ik vond de foto's mooi. Er waren ook schattige kinderen bij. Ik wens je heel veel plezier in Burkino Faso. Hier is het heel koud, je kan schaatsen en er komt steeds sneeuw en dan droogt het op maar dan valt er weer sneeuw.
    Groetjes van Tim en de rest van de familie.

  • 18 Februari 2010 - 13:54

    Antine Kinderman:

    Hallo Annemieke,

    Ongeloofelijk wat je in zo'n korte periode allemaal meemaakt.
    Je draait op volle toeren zo lijkt het.

    Veel plezier!

  • 20 Februari 2010 - 12:33

    Betsy:

    Hallo Annemieke,
    deze week je gegevens gekregen van je moeder, nu kunnen ook wij je verhalen volgen.
    Super wat je nu allemaal al hebt meegemaakt, en dan die foto's erg mooi daar, vooral die natuur prachtig.Hier is het al weer eens aan het sneeuwen bijna elk weekend is het raak.Stuur maar gauw een koffer mooi weer deze kant op.(zijn wij wel aan toe)
    Annemieke geniet er maar van daar, en wij houden jou verslagen in de gaten.

    groetjes Betsy Klaster

  • 20 Februari 2010 - 16:19

    "Badman" Lammerts:

    Goede middag/avond/morgen Annemieke. Ik heb je boeiende verhalen al meerdere keren gelezen. Wat een avontuur. Echt de reis van je leven denk ik. Ben echt jaloers hoor. Dan te bedenken dat we hier al meer dan 2 maand in "Siberie"zitten. Grote bewondering dat je dit doet en durft. Geweldig! Blijf genieten, he (ook al is het eten "iets minder") Dit maak je nooit meer mee. Ik blijf je volgen hoor. Tot de volgende keer. Hart.groet Herman Lammerts.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Burkina Faso, Ouagadougou

Stage in Burkina Faso

Recente Reisverslagen:

05 Maart 2010

Eerste week stage!

21 Februari 2010

De tijd vliegt hier voorbij!

08 Februari 2010

Drukke maar erg leuke week!

30 Januari 2010

Al weer 1,5 week voorbij.

23 Januari 2010

mijn eerste dagen hier!
Annemieke

Actief sinds 31 Okt. 2009
Verslag gelezen: 362
Totaal aantal bezoekers 27420

Voorgaande reizen:

13 Februari 2015 - 13 Juni 2015

Zuid Afrika

19 Januari 2010 - 12 Maart 2010

Stage in Burkina Faso

Landen bezocht: